Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Światowa premiera szóstej generacji Mitsubishi L200

Większe nadwozie, wytrzymała rama drabinowa, nowy silnik
30 października 2023

Fot. Mitsubishi

 
Firma Mitsubishi Motors Corporation zaprezentowała w Bangkoku w Tajlandii nową generację pickupa o ładowności 1 tony - L200/Triton (na niektórych rynkach sprzedawany jako L200). Sprzedaż modelu w Tajlandii już trwa a nowy L200/Triton zostanie także wprowadzony na rynki w regionach ASEAN i Oceanii. Jego premierę w Japonii zaplanowano na początek 2024 roku, gdzie będzie dostępny po raz pierwszy od 12 lat. Mitsubishi Motors wyprodukowało około 5,6 miliona egzemplarzy pięciu generacji pickupa w ciągu 45 lat od premiery w 1978 roku. Zyskał on rangę globalnego modelu strategicznego tej marki, dzięki rekordowej sprzedaży w 150 krajach. Mitsubishi Triton/L200 doczekał się zupełnie nowej, szóstej generacji, po raz pierwszy od dziewięciu lat. Wszystkie elementy modelu Triton/L200, od wnętrza poprzez stylistykę nadwozia, aż po podwozie, ramę i silnik, zostały zaprojektowane od nowa w oparciu o koncepcję produktu "Power for Adventure".
 
Kluczowe cechy nowego L200/Tritona:
• Zwiększony rozmiar nadwozia w porównaniu do poprzednika, nowo opracowana rama drabinowa, zapewniająca wytrzymałość i niezawodność oraz nowo opracowany silnik, który osiąga zarówno wyższą moc, jak i lepsze parametry środowiskowe.
• Nowo opracowane zawieszenie, które zapewnia komfort jazdy i stabilność prowadzenia, a także system Super Select 4WD-II i ulepszone tryby jazdy, które gwarantują wysoką sprawność na drodze.
• Przód wyrażający firmową politykę wizerunkową i niezawodność, szeroka sylwetka i styl akcentujący wytrzymałość oraz klasyczne wnętrze, oferujące funkcjonalność i ergonomię.
• Znacznie poprawione bezpieczeństwo i komfort w szerokim zakresie zastosowań samochodu, od biznesowych po prywatne.
 
Nowy L200/Triton jest dostępny w trzech wersjach nadwozia, w zależności od przeznaczenia - jako double-cab z dwoma rzędami siedzeń, który oferuje zarówno komfort SUV-a, jak i walory użytkowe pickupa, jako wersja bazowa single-cab z jednym rzędem siedzeń oraz jako club-cab z przestrzenią ładunkową za przednimi siedzeniami, która umożliwia również ich odchylenie.
Model dysponuje większym nadwoziem i nowo opracowanym, czystym, turbodieslem o pojemności 2,4 l, który znacznie polepsza jego parametry i dostępną moc. Rama drabinowa, zawieszenie i inne główne podzespoły zostały opracowane od podstaw przez Mitsubishi Motors, a osiągi uległy znacznej poprawie dzięki takim rozwiązaniom, jak udoskonalone tryby jazdy i elektronicznie sterowana aktywna kontrola znoszenia Active Yaw Control (AYC), współpracująca z układem Super Select 4WD-II. Dzięki zastosowaniu tempomatu adaptacyjnego (ACC) oraz innych nowych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy w sytuacjach awaryjnych, opartych na skomunikowaniu samochodu z siecią, bezpieczeństwo i komfort jazdy uległy znacznej poprawie, nie tylko pod względem samego wyposażenia, ale także oprogramowania.

Wytrzymała rama drabinowa i nowy silnik wysokoprężny

Nowa rama drabinowa ma o 65% większy przekrój poprzeczny, niż w poprzednim modelu, dzięki czemu jej sztywność na zginanie wzrosła o 40%, a sztywność skrętna o 60%. Co więcej, wzrost masy został zminimalizowany poprzez zwiększenie stosunku użytej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Oprócz znacznie lepszych osiągów na drodze i komfortu jazdy, nowy L200/Triton może pochwalić się poprawą parametrów związanych z trwałością pod obciążeniem, a także bardziej efektywną strukturą rozpraszającą energię w przypadku kolizji.
Nadwozie jest również lżejsze niż w poprzednim modelu, dzięki zastosowaniu nowej stali o wysokiej wytrzymałości 1.180 MPa.
Nowoczesny silnik wysokoprężny 4N16 jest dostępny w trzech różnych wariantach mocy. Wersja o wysokiej mocy jest wyposażona w nową turbosprężarkę i nowy system kontroli spalania, zapewniające płaski przebieg wykresu mocy maksymalnej 150 kW (204 KM) i moment obrotowy sięgający 470 Nm od około 1.500 obr/min. Dostępne są dwie wersje w standardowej specyfikacji – jedna z silnikiem o maksymalnej mocy 135 kW (184 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm, a druga z silnikiem o maksymalnej mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 330 Nm. Obie jednostki dysponują turbosprężarką o zmiennej geometrii, która zapewnia płynną kontrolę pracy turbiny.
Nowy Triton/L200 jest dostępny z sześciobiegową przekładnią automatyczną z wysoko cenionym trybem sportowym z poprzedniego modelu lub z sześciobiegową manualną skrzynią biegów z funkcją shift-by-wire, która zmniejsza wibracje przenoszone bezpośrednio z silnika i poprawia komfort jazdy.

Lepsze osiągi na asfalcie: nowe zawieszenie i zaawansowany system 4WD

System 4WD umożliwia kierowcy łatwe przełączenie się w tryb 4WD podczas jazdy, za pomocą pokrętła wyboru biegów. Nowy model nadal korzysta z systemów Super Select 4WD-II i Easy Select 4WD firmy Mitsubishi Motors, a Super Select 4WD-II jest wyposażony w centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), który rozdziela siłę napędową w stosunku 40% na przód i 60% na tył, zapewniając w ten sposób zarówno przyczepność, jak i pożądane właściwości jezdne na zakrętach. Wersje wyposażone w system Super Select 4WD-II oferują wybór spośród czterech wariantów: 2H (napęd na tylne koła), 4H (pełny napęd na cztery koła), 4HLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego) i 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu), a także siedem trybów jazdy, w tym tryby drogowe, co stanowi postęp w stosunku do czterech trybów terenowych poprzedniego modelu. Oprócz trybu jazdy Normal, który jest dostępny we wszystkich opcjach przeniesienia napędu 4WD (na wszystkie koła), 2H (na tylne koła), dostępny jest tryb Eco, w którym priorytetem jest oszczędność, układ 4H (drogowy napęd na cztery koła) oferuje tryby jazdy po żwirze i śniegu, 4HLc (z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego) oferuje tryby jazdy po błocie i piasku, a 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu) oferuje tryb jazdy po skałach, co umożliwia kierowcy optymalny wybór trybu jazdy w każdych warunkach drogowych. Tryby 4WD dostępne do wyboru w pojazdach wyposażonych w Easy Select 4WD to 2H (napęd na tylne koła), 4H (zablokowany centralny mechanizm różnicowy) i 4L (niskie przełożenie).
Aktywna Kontrola Znoszenia AYC została niedawno wprowadzona dla wersji wyposażonych w system Super Select 4WD-II. Poprawia zachowanie na łukach drogi poprzez lekkie hamowanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów. Zarówno modele z napędem na dwa, jak i na cztery koła są wyposażone w aktywny układ LSD (typ sterowania hamulcami). Poprawia on bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, jednocześnie zapewniając sportowe wrażenia z jazdy, poprzez przyhamowanie obracającego się bez przyczepności koła i rozdzielenie momentu napędowego na koła mające lepszą przyczepność. System stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC), który poprawia stabilność na krętych drogach, jest standardową funkcją wszystkich wersji. Inne systemy to: Kontrola zjazdu ze wzniesienia (HDC), która utrzymuje zadaną prędkość na zjazdach, poprawiając poczucie pewności prowadzenia, oraz Asystent ruszania na wzniesieniu (HSA), który zapobiega staczaniu się samochodu podczas ruszania na podjeździe.
Nowo opracowane zawieszenie zachowuje układ podwójnych wahaczy z przodu i priorytetowo traktuje niezawodność i trwałość. Górne mocowanie zawieszenia zostało przesunięte wyżej, aby zwiększyć skok o 20 mm, zapewniając lepsze trzymanie się drogi i komfort jazdy. Tylne zawieszenie zapewnia większy komfort jazdy przy zachowaniu odpowiedniej trwałości i wykorzystuje lżejszy układ resorów piórowych z amortyzatorami o większej średnicy. Zwiększając rozmiar nadwozia zminimalizowano wzrost promienia skrętu, a prowadzenie pojazdu ułatwiono poprzez projekt maski, który pozwala kierowcy obserwować jej zarys. W modelu z silnikiem o dużej mocy zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które poprawia komfort prowadzenia, zwiększając zakres wspomagania przy niskich prędkościach, a jednocześnie dostarczając informacji zwrotnych przy wysokich prędkościach – podnosi to poczucie pewności kierowcy. Uwzględniono również bezpieczeństwo i komfort poprzez ograniczenie efektu odbicia zawieszenia i dostrojenie jego pracy do jazdy terenowej oraz holowania.

Zasada Mitsubishi Touch we wnętrzu

Tablica przyrządów została zaprojektowana zgodnie z koncepcją Horizontal Axis (pozioma oś), która wykorzystuje horyzontalne i wyraziste kształty, aby ułatwić kierowcy obserwację zmian położenia pojazdu podczas jazdy. Z myślą o profesjonalnym użytkowaniu, w głównych obszarach chroniących pasażerów zastosowano miękkie wykładziny zabezpieczające przed obijaniem. Wnętrze wykorzystuje wiele geometrycznych kształtów i metalicznych elementów, tworząc kontrastową, nowoczesną przestrzeń. Szczególną uwagę zwrócono na widoczność wyświetlacza, wskaźników i przełączników, które wykorzystują kontrast, a przyciski, pokrętła i przełączniki mają optymalny poziom czułości, aby umożliwić ich obsługę w rękawicach. Kierownica, uchwyty i klamki drzwi zostały zaprojektowane według zasad, nazwanych Mitsubishi Touch, z uwzględnieniem wygody i skuteczności chwytu. Konsola środkowa modeli z przekładniami 6A/T i 6M/T jest wyposażona w uchwyt, który może pomieścić dwa duże kubki, a pojemnik w konsoli może pomieścić cztery plastikowe butelki o pojemności 600 ml. Z myślą o profesjonalnych zastosowaniach, model 5A/T wyposażono w konsolę, która oprócz uchwytu na kubek, może pomieścić tablety i segregatory. Schowek pasażera, uchwyt na smartfona i inne schowki na drobne przedmioty mają wystarczające rozmiary, co ułatwia korzystanie z nich także w rękawiczkach, a deska rozdzielcza i konsola środkowa są wyposażone w gniazda USB typu A i C do ładowania urządzeń, a także bezprzewodową ładowarkę w na środku deski rozdzielczej w jej dolnej części.
Nowo wprowadzone kolory nadwozia to żywy i metaliczny Yamabuki Orange Metallic oraz Blade Silver Metallic, charakteryzujący się mocniejszym błyskiem. Oferta obejmuje również lakiery podstawowe wysokiej jakości - White Diamond, Solid White, Graphite Gray Metallic i Jet Black Mica. Dla modeli w najwyższej wersji wyposażenia przewidziano przednią osłonę chłodnicy w kolorze nadwozia, natomiast lusterka w drzwiach, tarcza Dynamic Shield, elementy pokrywane galwanicznie, klamki drzwi, zderzak są czarne, a dolne zderzaki i listwy boczne nadwozia w kolorze ciemnego tytanu.

Poprawione podstawowe parametry

Wysokość skrzyni ładunkowej została obniżona o 45 mm do 820 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Jednocześnie górna powierzchnia narożników tylnego zderzaka została powiększona i wzmocniona ramą, dzięki czemu może służyć jako platforma na stopy, co podnosi walory praktyczne samochodu. Przednie fotele zapewniają solidne podparcie dolnej części pleców, a obszary za ramionami nie ograniczają swobody ruchów, dzięki otwartej formie, co redukuje zmęczenie kierowcy. Punkt biodrowy został również przesunięty o 20 mm w górę w porównaniu do poprzedniego modelu, wymuszono również wyprostowaną pozycję, aby poprawić widoczność z wnętrza pojazdu. Ponadto ułatwiono wsiadanie i wysiadanie, projektując słupek A tak, aby był bardziej pionowy, co poszerzyło otwory drzwiowe. Dodatkowo wydłużono stopnie boczne, nadając im kształt zmniejszający ryzyko poślizgu. L200/Triton jest obecnie wyposażony w adaptacyjny tempomat (ACC), który monitoruje przyspieszanie, zwalnianie i zatrzymywanie pojazdu poprzedzającego, utrzymując zaprogramowany odstęp. Lista zaawansowanych systemów bezpieczeństwa została wzbogacona m.in. o System łagodzenia kolizji czołowych (FCM), System ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BSW), Asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) oraz System ostrzegania przed ruchem poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA). Ze względu na bezpieczeństwo kierowcy, w razie wypadku lub awarii, za naciśnięciem jednego przycisku systemu Mitsubishi Connect można wysłać prośbę o pomoc do centrum obsługi telefonicznej, a także automatycznie zgłosić wyzwolenie poduszki powietrznej. Mitsubishi Connect, łącząc się ze smartfonem, aktywuje funkcję lokalizacji samochodu i wyświetla położenie zaparkowanego pojazdu. Użytkownicy mogą również sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku, stan oleju, historię przejazdów i inne szczegóły dotyczące stanu pojazdu. Co więcej, funkcje zdalne pozwalają włączyć klimatyzację przed wejściem do samochodu, a także korzystać z reflektorów i klaksonu.
Komunikacja ze smartfonem wykorzystuje sieć komórkową, dzięki czemu użytkownicy mogą otrzymywać informacje z samochodu, nawet jeśli są daleko, pod warunkiem, że znajdują się w obszarze z zasięgiem sieci komórkowej.
Aby ułatwić serwisowanie, zmieniono położenie śruby upustowej oleju, umożliwiając wymianę oleju silnikowego bez konieczności zdejmowania pokrywy, a w modelach High Rider z napędem 4WD/2WD zwiększono rozmiar punktów serwisowych, aby umożliwić korzystanie z podnośników garażowych bez dodatkowego mocowania.
Dostępna jest szeroka gama akcesoriów, od elementów chroniących po dodatki stylistyczne. Sportowe orurowanie, poszerzenia nadkoli i listwy na drzwiach i progach podkreślają wizerunek twardziela, a emblematy na osłonie chłodnicy wzmacniają rozpoznawalność modelu Dostępna jest również, niezbędna w pickupach, wykładzina skrzyni ładunkowej. (z)

Fot. Mitsubishi

Fot. Mitsubishi

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.