Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Jedziemy po mleko

Scania P410 z cysterną
2 września 2016
Scania jest liderem w sprzedaży ciężkich podwozi do zabudowy w Polsce. Szwedzki producent ma ciekawą ofertę dla różnych branż, w tym także podwozia pod cysterny, m.in. do przewozu mleka.
Jazdę próbną odbyliśmy Scanią P410 z cysterną PRO-WAM.

Bez przepychu, praktycznie

Niska kabina CP16, czyli nieco przedłużona szoferka dzienna to lekka konstrukcja, zapewniająca wystarczającą ilość miejsca dla kierowcy w transporcie dystrybucyjnym. W prezentowanym pojeździe na dłuższych postojach przydaje się leżanka odchylana z tylnej ściany kabiny. Mimo że jest dość skromna, po odsunięciu fotela pasażera do przodu można urządzić sobie przyjemne miejsce do relaksu, a nawet do snu.
Silnik jest dobrze wyciszony, w kabinie słychać go niewiele. Na przedniej osi zastosowano resory piórowe, a z tyłu zawieszenie pneumatyczne. To rozsądne rozwiązanie, które wraz z pneumatycznym zawieszeniem kabiny zapewnia dobrą amortyzację nawet na wyboistych drogach. 
Kabinę testowanego pojazdu wyposażono bez przepychu, ale różne elementy dodatkowe nabywca może sobie zamówić. Wygodny fotel z wszechstronną regulacją i duży zakres regulacji ustawienia kierownicy pozwalają szoferowi zająć ergonomiczną pozycję. Przyciskami na kierownicy można sterować tempomatem i komputerem pokładowym. 
Obraz z kamery umieszczonej z tyłu pojazdu, widoczny na monitorze, ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach i czyni je bardziej bezpiecznym. W ogólne ta ciężarówka jest bardzo zwrotna dzięki skrętnym kołom trzeciej osi, więc nie ma problemu z wjazdem w wąskie uliczki lub inne zakamarki. Oś wleczona podnosi się automatycznie, gdy obciążenie pojazdu jest małe.

Silnik bez EGR

Napędzający testową ciężarówkę sześciocylindrowy silnik o mocy 410 KM, o prostej konstrukcji, wyposażony w SCR, ale bez recyrkulacji spalin (EGR) wyróżnia się wśród silników Scanii Euro 6 drugiej generacji, o zwiększonej efektywności. Mało wysilona jednostka napędowa ma mniej skomplikowany osprzęt niż turbodiesle z EGR, a silnik ma masę mniejszą o 40 kg. 
Uzupełnieniem układu oczyszczania spalin (SCR) jest filtr cząstek stałych (DPF). Na desce rozdzielczej zamontowano przycisk do włączania jego wymuszonej regeneracji. W pojazdach poruszających się na długich trasach zazwyczaj wystarcza regeneracja automatyczna, odbywająca się podczas jazdy, ale w przypadku eksploatacji na krótkich dystansach może okazać się konieczne wypalanie filtra kontrolowane przez kierowcę. 
Przy pojemności skokowej 12,7 litra silnik osiąga wysoki moment obrotowy 2.150 Nm w zakresie 1.000-1.300 obr/min i zużywa około 3% mniej paliwa niż 400-konna jednostka Euro 5 z EGR. Jest wystarczająco mocną jednostką do napędu takiej cysterny. Łatwo rozpędzić się do maksymalnej prędkości przejazdowej, nie ma też problemu nawet ze stromymi podjazdami.

Gładka zmiana biegów

Bez zarzutu działa 6-biegowa, dwuzakresowa (plus biegi połówkowe) skrzynia przekładniowa. Poszczególne przełożenia wchodzą gładko, a sumaryczna liczba biegów jest dość duża, aby dobrać właściwe przełożenie z pełnym ładunkiem na trudnej trasie. Dźwignię zmiany biegów można złożyć tak, że niemal chowa się za tunelem. Jak powiedział nam kierowca praktyk – to może się przydać, kiedy... trzeba zdrzemnąć się na tunelu.

Gdy grozi zderzenie...

Jednym z najnowszych rozwiązań służących bezpieczeństwu jazdy jest Advanced Emergency Braking (AEB), czyli zaawansowany system awaryjnego hamowania – system unikania i ograniczania skutków kolizji. Wykorzystuje on zamontowany z przodu pojazdu dalekosiężny radar oraz kamerę umieszczoną za szybą. System rozpoznaje ruchome i nieruchome obiekty przed ciężarówką. W sytuacji zagrożenia zderzeniem, jeśli kierowca nie reaguje, system uruchamia alarm, a następnie hamowanie. Podczas jazd testowych doszło do sytuacji, że jadący z przeciwka samochód ściął zakręt i częściowo wjechał na pas ruchu naszej ciężarówki. Wszystko działo się w ułamkach sekundy – zanim kierowca Scanii zdążył w jakikolwiek sposób zareagować, już zadziałał system AEB, który włączył awaryjne hamowanie. Uzmysłowiło to nam, że człowiek nie ma takiego refleksu i w razie nagłego zagrożenia mógłby nie zdążyć.
Scania P410 sprawdza się jako pojazd cysterna. To dość mocny i zwrotny pojazd, który może dotrzeć nawet w trudno dostępne miejsca, aby odebrać mleko bezpośrednio od dostawcy. Stosunkowo prosta konstrukcja silnika to też zaleta tej ciężarówki. 

Cysterna do transportu mleka

To kuferkowo-sercowy zbiornik typu PRO-WAM, trzykomorowy, o pojemności komór: 6.000, 5.500 i 6.100 l. Elementy nośne cysterny, zbiorniki wewnętrzne i płaszcz zewnętrzny wykonano ze stali kwasoodpornej. Ramę pośrednią – ze stali ocynkowanej. Zastosowano izolację na całej powierzchni styropianem o grubości 50 mm. Cysternę wyposażono w centralny układ mycia. Cztery lampy robocze wspomagają pracę kierowcy po zmroku. Centralny kolektor spustowy DN65 do napełniania i opróżniania cysterny umożliwia niezależny spust z każdej komory i przepompowanie na przyczepę. Aparatura kontrolno-pomiarowa pozwala na odbiór mleka bezpośrednio od dostawców. Pompa nabiałowa (samozasysająca z wirnikiem gumowym) z napędem hydraulicznym (napędzana silnikiem tłoczkowym) od skrzyni biegów pojazdu o wydajności 28.000 l/h przystosowana jest do automatycznego mycia w systemie zamkniętym CIP, wyposażona w króciec do spuszczania wody w okresie zimowym – zdalnie sterowana pilotem. Pomiar ilości odebranego mleka oraz sumowanie ilości łącznej zapewnia licznik przepływowy magnetyczno – indukcyjny PD340. Układ zapewnia pomiar temperatury bieżącej i średniej odbieranego mleka, pomiar temperatury w komorze na próbki, automatyczną blokadę pompy nabiałowej po przekroczeniu zadanej wartości temperatury mleka, automatyczne wyłączenie pompy po zapełnieniu poszczególnych komór cysterny mlekiem. Wyposażony jest w system transmisji danych za pomocą GPRS. Jest też możliwość przeniesienia danych do komputera zakładowego na kluczu pendrive USB w postaci pliku tekstowego oraz pliku przystosowanego do współpracy z programem rozliczeniowym. Komputer pokładowy PK-4 umożliwia także identyfikację dostawców mleka za pomocą systemu GPS (rozpoznaje pozycję dostawcy mleka z dokładnością do 4 m) lub identyfikatorów RFID.

Podstawowe dane – Scania P410 

Dopuszczalna masa całkowita: 26.000 kg
Zabudowa: Cysterna do transportu mleka: zbiornik trzykomorowy 6.000+5.500+6.100 l, typu PRO-WAM
Rozstaw osi: 4.300 mm
Silnik: 13 l, Euro 6, SCR, DPF, bez EGR
Moc maksymalna: 410 KM przy 1.900 obr/min 
Maksymalny moment obrotowy: 2.150 Nm przy 1.000-1.300 obr/min
Skrzynia biegów: Manualna, dwuzakresowa, 6 przełożeń + połówki
Napęd: 6x2*4
Zawieszenie przednie: Resory piórowe, paraboliczne
Zawieszenie tylne: Pneumatyczne
Układ hamulcowy: Tarcze, hamulec wydechowy, ABS/EBS, AEB
Wyposażenie pojazdu testowego, m. in.: blokada mechanizmu różnicowego, podnoszenie osi wleczonej, ESP, LDW, wskaźnik obciążenia opon, regulowana kierownica, światła przeciwmgłowe, światła do jazdy dziennej LED, elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane lusterka, luk dachowy, klimatyzacja, fotel kierowcy z regulacją amortyzacji.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.