Wiadomości z rynku

niedziela
10 listopada 2024

Stacja LNG/CNG w Śremie oficjalnie otwarta

Najpierw metanowe Iveco, teraz gazowe dystrybutory
15 stycznia 2016
W grudniu w Śremie została oficjalnie przekazana do użytkowania pierwsza w Polsce i Europie Środkowej stacja LNG/CNG dla tankowania pojazdów ciężarowych.
Należący do PGK Śrem obiekt mieści się przy drodze łączącej Śrem i Zaniemyśl. Pozwala na szybkie napełnianie gazu ziemnego miejscowej flocie aut komunalnych, a także przez klientów zewnętrznych. Generalnym wykonawcą inwestycji oraz dostawcą gazu LNG jest firma Cryogas M&T Poland.
Stacja została oddana do całodobowej dyspozycji klientów – już kilka minut po otwarciu pod dystrybutorami ustawiły się pierwsze auta do tankowania.

Od oleju do gazu

– Otwarcie własnej stacji LNG/CNG wpisuje się w długofalową strategię przejścia posiadanych przez PGK Śrem pojazdów komunalnych na oszczędny i ekologiczny napęd gazem ziemnym – powiedział Paweł Wojna, prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie. – Od kilku lat firma sukcesywnie zaopatruje się w auta fabrycznie wyposażone w instalację zasilane metanem marki IVECO – Daily, Eurocargo, a także flagowy model – Stralis LNG.
Kluczem do finalnego sukcesu okazała się łączona oferta dla budowy stacji oraz realizacji dostaw gazu.
– W wygranym przez Cryogas zamówieniu publicznym, oprócz wykonania instalacji tankowania LNG/CNG, przedstawiliśmy atrakcyjne warunki dostaw gazu ziemnego – dodał Jarosław Patyk, wiceprezes Cryogas M&T Poland. – Wdrożone rozwiązania dla PGK Śrem wychodzą naprzeciw oczekiwaniom operatorów flot, którzy decydując się na wybór napędu gazowego otrzymują w zamian gwarancję oszczędności względem oleju napędowego. Cena gazu ziemnego w czasie umowy to stały parytet do notowań hurtowych Diesla.
Kilkuletnie doświadczenie z autami na CNG potwierdza zasadność inwestycji w napęd gazowy pod względem ekonomii i ekologii. Dlatego PGK Śrem postanowiło wykonać kolejny krok – zastosować metan w postaci skroplonej (LNG). Dzięki temu rozwiązaniu mogły zostać wdrożone najcięższe pojazdy na gaz ziemny, które przy jednym tankowaniu mogą pokonać nawet 600 kilometrów. Jest to nowa jakość na rynku, otwierająca przed operatorami dalekobieżnych flot możliwość znaczących oszczędności w wydatkach na paliwo.
Po uroczystym otwarciu wykonawca stacji pokazał m.in. dystrybutor do tymczasowego tankowania LNG, który pozwala na przeprowadzenie testów pojazdów lub tymczasowe tankowanie LNG w dowolnej lokalizacji.

Iveco przewodzi

IVECO, które dostarczyło pojazdy dla PGK Śrem jest liderem w sektorze technologii alternatywnych paliw, oferując pełną gamę pojazdów, w tym: lekkie, średnie i ciężkie pojazdy użytkowe, a także autobusy napędzane gazem ziemnym.
Pojazdy produkowane w fabryce IVECO w Madrycie (na tej samej linii montażowej co modele z silnikami wysokoprężnymi) są wyposażone w silnik Cursor 8 Natural Power o mocy od 270 do 330 KM. Silnik jest połączony z 16-stopniową zautomatyzowaną skrzynią biegów ZF lub 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison z hydrokinetycznym zmiennikiem momentu obrotowego. Modele napędzane CNG są wyposażone w zbiornik o łącznej pojemności 400 – 1,300 litrów z układem, który można dostosować do potrzeb klienta.
Oprócz wersji CNG przygotowanej z myślą o średnich i dalekich trasach Stralis Natural Power dostępny jest w wersji LNG (o zasięgu 750 km). Ciągnik AT440S33T/P LNG w konfiguracji standardowej jest wyposażony w cztery 70-litrowe zbiorniki CNG oraz 525-litrowy kriogeniczny zbiornik LNG. Gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym w temperaturze – 130°C i pod ciśnieniem 9 barów, a przed wtryskiem do silnika gaz przywraca się do postaci lotnej.
Dzięki obniżeniu poziomu emisji spalin, silniki Euro VI napędzane gazem ziemnym są znacznie bardziej ekologiczne niż ich wysokoprężne odpowiedniki Euro VI. Gaz ziemny to paliwo całkowicie czyste dzięki radykalnemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95% w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35%). Ponadto pojazdy te umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10% nawet do 100% – jeśli wykorzystuje się biometan. Napędzane gazem silniki IVECO pracują również ciszej; obniżenie poziomu hałasu o 5 decybeli w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi ma szczególne znaczenie w przypadku wywozu śmieci i realizacji dostaw nocnych.
Oszczędności związane z niższym ogólnym TCO (całkowity koszt posiadania i użytkowania pojazdu) sięgają 10%. Niższy koszt gazu ziemnego (w porównaniu z olejem napędowym) oznacza większą rentowność, przekładając się na obniżenie wydatków na paliwo nawet o 40%.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.